Zo vergroot je je veerkracht. Een paar tips.

Veerkracht, het vermogen om weer terug te veren.paardebloem air

Plotselinge gebeurtenissen maar ook situaties die al lange tijd sluimeren of zich hebben opgestapeld, kunnen er voor zorgen dat de rek er behoorlijk uit is. Je veerkracht vergroten helpt om weer terug te veren na tegenslag of bij kwetsbaarheid. Om weer positief, strijdbaar en sterk te blijven in tijden dat de zon wat minder schijnt in je leven. Deze eenvoudige tips helpen je al snel een heel eind op weg.

  1. Adem in, adem uit. Adem, adem, adem. Adem bewust. En adem door. Ooit zei Johan Noorloos in een yogatraining: als het moeilijk wordt, blijf dan vooral adem halen. En deze les is niet alleen van toepassing op de yogamat. We zijn geneigd om onze adem in te houden als het moeilijk wordt. Vaak adem je dan hoog boven in je borst. En dat zorgt voor een nog stressvoller gevoel dan wanneer laag en vanuit je buik adem haalt. Concentreer je dagelijks enkele malen op je ademhaling. Check waar deze zit en oefen dan om deze met aandacht naar je buik te sturen. Je lichaam en ook je mind ontspant er van en komt uit de stress modus.
  2. Richt je op dingen waar je dankbaar voor bent. Start bijvoorbeeld een dankbaarheidsdagboek. Noteer elke dag voor jezelf eens vier dingen waar je die dag dankbaar voor bent. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar je dankbaarheid benoemen is een bijzondere krachtige manier om ook weer contact te maken met de positieve dingen in je leven. Om ook weer oog te krijgen voor kleine cadeautjes op een dag. Je zal in een korte tijd bemerken hoe ‘rijk’ en sterk je eigenlijk bent.
  3. Stel en bewaak je grenzen. Je grenzen zijn namelijk al overschreden en het wordt tijd om de paaltjes weer even te markeren. Om jezelf te beschermen en de tijd te geven te herstellen. Zeg bijvoorbeeld eens vaker nee tegen iets wat je energie kost in plaatst van geeft. En doe vaker iets wat voor jou goed voelt en waar jij blij van wordt. Hoe klein ook! 5 minuten qualitytime voor jezelf op een dag doet al wonderen. Me-time. Zo belangrijk voor je herstellend vermogen.
  4. Huil, schreeuw, schrijf….zorg dat je ontlaadt. Dat je je uit. Op wat voor een manier dan ook. Je uiten op een manier die bij je past zorgt dat de opgebouwde spanning een uitweg kan vinden. Als je dat niet doet, zet de spanning zich vast in je lijf, met alle gevolgen van dien.
  5. Zorg voor echt voedzaam eten. Voeding is meestal wel een ‘dingetje’. Door stress eet je juist te veel, of te weinig. Stress, frustratie, verdriet, pijn, etc. zijn emoties die veel energie kosten. En die een gevoel van leegte kunnen veroorzaken. Voed je daarom met rijke en voedzame voeding. Dat is iets anders dan veel eten! Voedzame voeding verwarmt en troost je van binnen uit. En zorgt dat je je ook weer beter gaat voelen. Ga voor een persoonlijk voedingsadvies eens langs bij een natuurvoedingsdeskundige.
  6. Zorg meer dan ooit dat je goed geaard bent. Als je meer geaard bent voel je je rustiger, stabieler en zelfbewuster. Je zelfvertrouwen en eigen kracht neemt enorm toe. Stress, piekeren en malen neemt af. Dus voeten op de grond en bewust contact maken met de aarde!
  7. Dans, fiets, run…. Beweeg!!! In stressvolle situaties is je hoofd vaak overvol. Je probeert oplossingen te bedenken voor je zorgen. Kortom, je hersens draaien overuren. Deze overbelasting zorgt voor een tunnelvisie, waardoor je de zaken niet meer helder kan overzien of juiste keuzes kan maken. De manier om uit je hoofd te komen is bewegen. In de praktijk heb je hier vaak het minst zin in, omdat je al moe bent en zoveel MOET. Maar echt, een stukje fietsen, lopen of wat huis-tuin-en-keukenswingen doet wonderen. Als het even kan lekker buiten. Bewegen zorgt dat de kramp uit je lijf gaat en dat er ook weer ruimte komt in je volle hoofd.

No comments yet.

Geef een reactie